
Wielkie znaki zapytania co do przyszłości transformacji żeglugi. Debata Gospodarki Morskiej
Podczas katowickiego Kongresu Nowej Mobilności odbyła się debata poświęcona przyszłości zrównoważonej żeglugi. Wniosek - skala wyzwań jest ogromna, a przyszłość nie rysuje się jednoznacznie. Możliwe są bardzo różne scenariusze rozwoju sytuacji.

75 lat portów w Szczecinie i Świnoujściu. Rozpoczyna się kolejny rozdział historii portów
22 września w gmachu Filharmonii im. Mieczysława Karłowicza w Szczecinie odbyła się uroczysta gala z okazji 75-lecia portów w Szczecinie i Świnoujściu. W wydarzeniu udział wzięli przedstawiciele władz centralnych i samorządowych, parlamentarzyści, reprezentanci branży morskiej, kontrahenci oraz byli i obecni pracownicy portów.

Będzie specustawa w sprawie Drogi Czerwonej w Gdyni. Ważna dla bezpieczeństwa
Resort infrastruktury pracuje nad specustawą, która ma pozwolić szybciej wybudować Drogę Czerwoną, kluczową inwestycję mającą połączyć port w Gdyni z trójmiejską obwodnicą - przekazał wiceminister infrastruktury Stanisław Bukowiec.

Gdańsk z nowym serwisem kontenerowym do USA. Pierwsze wypłyniecie
MSC Mediterranean Shipping Company największy na świecie armator kontenerowy z flotą ponad 850 statków i globalną siecią ponad 300 tras – rozszerza swój serwis Albatros z Gdańska o bezpośrednie zawinięcia do portów na wschodnim wybrzeżu Nowego Jorku i Charleston.

Nowy serwis CMA CGM już działa w Baltic Hub. Pierwsze statki pojawiają się w gdańskim terminalu
Pod koniec lipca do Baltic Hub zawinął pierwszy kontenerowiec w ramach serwisu Scandinavia West Coast Express (SWX), w ramach działalności francuskiego przewoźnika CMA CGM. Nowe, cotygodniowe połączenie ma zapewnić lepsze możliwości obsługi dostaw oraz wzmacniać rolę Portu Gdańsk jako kluczowego hubu logistycznego w regionie Morza Bałtyckiego.

GAZ-SYSTEM: rozpoczęto prace przygotowawcze przy budowie terminalu FSRU
W miejscu planowanej lokalizacji pierwszego w Polsce pływającego terminalu LNG GAZ-SYSTEM rozpoczął pogłębianie dna Zatoki Gdańskiej. To jeden z kluczowych etapów poprzedzających budowę infrastruktury nabrzeża. Prace obejmą łącznie blisko 656 tys. m2 akwenu.

Angelika Cieślowska, DORACO: brak strategii dla Polski jest problemem dla przedsiębiorców
– Jeżeli nie zmienimy sposobu procedowania kluczowych inwestycji, zostaniemy w tyle, albo będzie nam odebrana możliwość rozwoju – mówi Angelika Cieślowska, prezeska Korporacji Budowlanej DORACO.

Lech Paszkowski, prezes Istrana: T5 powstaje dla offshore, ale z opcją różnych zastosowań w przyszłości
Terminal T5 powstający w Baltic Hub na potrzeby polskiego offshore będzie gotowy na czas, zapewnia prezes inwestora Lech Paszkowski.

Marcin Kamola: Baltic Hub będzie się rozwijać nie tylko dzięki polskim ładunkom
Podczas Kongresu Polskie Porty 2030 rozmawialiśmy z Marcinem Kamolą, szefem sprzedaży w Baltic Hub o sytuacji na europejskim rynku i perspektywach gdańskiego terminala.

Ekspert: W portach kolej była zawsze "ta druga". Traciliśmy na tym
Rozmowa z Pawłem Rydzyńskim, prezesem Stowarzyszenia Ekonomiki Transportu.

Orlen Neptun: Terminal offshore w Świnoujściu to więcej niż proste przeładunki
Terminal offshore w Świnoujściu nie jest funkcjonalnie ograniczony do przeładunku elementów wież wiatrowych. Posiada także specjalistyczne magazyny, a parametry nabrzeży umożliwiają nawet działalność produkcyjną.

Jarosław Siergiej, ZMPSiŚ: zwiększenie dozwolonej pomocy publicznej dla portów pośród podstawowych postulatów dla UE
Już pierwszy panel dyskusyjny podczas tegorocznego Kongresu Polskie Porty 2030 przyniósł konkretne postulaty, jakie polska branża portowa mogłaby wysunąć do Unii Europejskiej. Według Jarosława Siergieja, prezesa Zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście, który brał udział w tej debacie, konieczne jest zwiększenie dozwolonej pomocy publicznej, ale także dostrzeżenie roli portów dla bezpieczeństwa.